Gezond zijn en gezond voetballen

Vv Winsum besteedt al jaren aandacht aan gezond zijn en gezond voetballen. Belangrijk thema is de rookvrije sportvereniging. Het nieuwe Geert Reinders Sportpark zal volledig rookvrij worden. Roken mag dus niet meer op ons nieuwe sportpark. De komende periode zullen we daar als vereniging veel aandacht aan besteden. Te beginnen met een bijdrage van Henk Kramer (longarts en vader/supporter) over het belang van gezond zijn en gezond voetballen.

Stoppen met roken

In deze tijden van het coronavirus kan er gelukkig toch weer gevoetbald worden. Sport en beweging zijn voor jong en oud de beste manier om fit te blijven. En het is vooral leuk om te doen natuurlijk! Er zijn ook nog andere dingen die wij bij vv Winsum erg belangrijk vinden voor de gezondheid: gezond eten, gezond bewegen en niet roken.

Om met het roken te starten: begin er niet aan! En als je al rookt, stop ermee! De risico’s die een roker loopt zijn ellendig: de helft van de rokers sterft erdoor en de helft van die helft zelfs voor zijn 65e jaar.

Nou is stoppen met roken erg moeilijk, roken is een echte verslaving. Zoek dus hulp als je rookt en wilt stoppen. De huisarts weet er alles van en kan je goed helpen. Zie ook: www.ikstopnu.nl.

Het liefst zouden we natuurlijk willen dat kinderen niet beginnen met roken. Dat betekent dat kinderen niet het slechte voorbeeld moeten krijgen van andere kinderen, ouders, familie of bezoekers van het sportpark.

Daarom is vv Winsum al jaren rookvrij op de momenten dat er kinderen op het sportcomplex rondlopen. En is roken in clubkleding van vv Winsum niet toegestaan. Op het nieuwe sportcomplex mag er helemaal niet meer gerookt worden. Roken is nergens voor nodig en door niet te roken houd je elkaar gezond. Wanneer er toch iemand rookt bij het voetbalveld, heb ik zelf goede ervaringen met het aanspreken van de roker. Ik vraag  dan iets in de trant van: “Wilt u ons helpen het sportpark rookvrij te houden voor de kinderen?” En vrijwel elke roker werkt dan mee en dooft zijn/haar peuk.

Gezond eten en bewegen

Dan gezond eten. We kunnen van alles opschrijven over welk eten wel en niet gezond is, maar het belangrijkste is: eet gevarieerd en niet te veel! Dus dagelijks groente en fruit, wat minder vlees dan je gewend bent, niet te veel calorieën (vet, alcohol). Let op: het aantal kilocalorieën per dag (voor volwassenen geldt: 2000 voor een vrouw, 2500 voor een man) bereik je al vrij snel, zeker met bepaalde frisdranken of een vette hap. Wat fruit in de rust is beter voor de tweede helft dan een vette hap of snoep. En drink ook genoeg, bij voorkeur water of isotone sportdrank. Vraag eens een diëtist of kijk om te beginnen op de website van vv Winsum: https://www.vvwinsum.nl/gezond#gezond-sporten-gezonde-voeding. Zie ook: www.voedingscentrum.nl.

Gezond bewegen vraagt om regelmatig trainen, niet overbelasten, met gezond verstand spelen (wilde overtredingen zijn echte killers!) en het op tijd behandelen van blessures. De trainers weten uiteraard wat goede trainingsschema’s zijn. Voor begeleiding, sportverzorging en hulp bij blessures heeft vv Winsum een Sportverzorgingsteam, onder leiding van Neil Judkins, onze fysiotherapeut, zie: https://www.vvwinsum.nl/gezond#sportverzorging.

Geestelijke gezondheid

De Romeinen zeiden het vroeger al: ‘Een gezonde geest in een gezond lichaam.’ Sporten leidt tot opgewektheid en vermindert depressies. Of andersom gesteld: je moet lekker in je vel zitten voor een goede sportprestatie. Mocht je problemen hebben op de voetbalclub, maar je durft er eigenlijk niet over te praten? Dan is het goed om te weten dat je altijd terecht kunt bij de onafhankelijke vertrouwenspersoon van vv Winsum. Zij is er voor leden, vrijwilligers en ouders die meldingen of klachten hebben over ongewenst gedrag. Denk hierbij aan agressie en geweld, seksuele intimidatie, ongewenste intimiteiten, pesten en discriminatie. Zie ook het artikel elders in deze presentatiegids.

Tot slot: blijf op jezelf en anderen letten en houd je aan de coronamaatregelen van het RIVM. Dus anderhalve meter afstand van elkaar houden, niezen/hoesten in de elleboog , vaak handen wassen, in zelfisolatie gaan als je je ziek voelt en mijd grote gezelschappen.

Ik wens jullie allemaal een gezond en blessurevrij voetbalseizoen toe!

Henk Kramer (longarts en vader/supporter)d4d4547d2d