Werkwijze inzet ouders jeugd in de kantine
Beste ouders van de jeugd van vv Winsum,
Ik ben Kornelis Prins en ik mag dit seizoen de kantineroosters gaan invullen bij vv Winsum. Jan Joost Flim, onze oud-voorzitter, heeft dat afgelopen seizoen op de zaterdag gedaan en hij heeft ook nog het eerste rooster voor de zaterdag voor dit seizoen gemaakt. Hij gaat zich nu richten op de commerciële commissie. Ook vanaf deze plek nogmaals hartelijk dank voor je inzet.
We hebben ondanks een winterse coronastop en extra beperkende maatregelen een goed seizoen gedraaid in ons clubhuis. Samen met een trouwe club vrijwilligers is er een basisrooster gekomen voor de zaterdag, we hebben de donderdagavond als gezellige nazitavond nieuw leven in geblazen. En we hebben veel extra activiteiten kunnen organiseren.
We hebben een club van ongeveer 40 vrijwilligers op de zaterdag die beurtelings volgens een rooster kantinedienst draaien. Dit is al heel wat, maar nog niet voldoende om de roosters rond te krijgen. We werken in drie blokken: 8.30 tot 11.30 uur, 11.30 uur tot 14.30 uur en 14.30 tot 17.30 uur. We merken dat zowel voor de blokken 11.30 tot 14.30 uur als 14.30 tot 17.30 uur nog extra hulp gewenst is, zowel achter de bar als in de keuken.
Dit seizoen heb ik gekozen voor de volgende werkwijze: Aan de hand van het wedstrijdschema vraag ik per zaterdag aan 1 team hulp van de ouders. Gemiddeld hebben we per zaterdag vier vrijwilligers nodig. Over het algemeen 2 in het blok vanaf 11.30 uur en 2 in het blok vanaf 14.30 uur. Ik probeer zo tijdig mogelijk leiders en contactpersonen hierover te informeren. Zij horen van mij op welke dag ik graag een beroep wil doen op de ouders van dit team, hoeveel vrijwilligers ik nodig heb die dag en op welke tijdstippen. Ik doe hiervoor mijn best en ik ga er van uit dat dat resulteert in een gezellig clubje vrijwilligers die dag die gaan ervaren hoe leuk het is om kantinedienst te doen. Het hoeven ook niet perse ouders te zijn uiteraard. Het mogen natuurlijk ook opa’s en oma’s zijn (graag nog wel een beetje vitaal) of de buurman en buurvrouw en vanaf de leeftijd van 18 jaar ook jeugdleden zelf. Veel spelers van O19-1 hebben afgelopen seizoen al achter de bar gestaan en deden dat uitstekend. Ze draaien nu ook mee in de teamroosters op donderdag en op zaterdag vanaf 17.30 uur.
In elk blok zitten ervaren medewerkers en er zijn handleidingen om uit te leggen hoe dingen werken. Hier gaan we komend seizoen ook nog verder mee aan de slag. De leden van de kantinecommissie proberen op zaterdag ook veel aanwezig te zijn om te enthousiasmeren en vragen te beantwoorden.
Ik heb goede hoop dat ik dit seizoen nog een flink aantal ouders bereid vind om vast mee te draaien in de roosters zodat de inzet van ouders amper meer nodig zal zijn. Zover zijn we nog niet maar we komen er wel.
Tot nu toe is het schema bekend tot zaterdag 1 oktober. Ik heb de volgende teams al gevraagd de komende weken te helpen:
10 september JO19-1
17 september MO13-1
24 september JO15-1
1 oktober JO15-2
Mocht je wat van slag zijn door de aangekondigde werkwijze, verwerk dit dan gerust op geheel eigen wijze in familie- of vriendenkring. En ben je enthousiast geworden om ook je steentje bij te dragen, neem dan contact met me op:
Groet, Kornelis